Lou Loeber of: Wie beinvloedt wie in de kunst?
Lou Loeber, of: wie beinvloedt wie in de kunst
Ik vind het werk van Lou Loeber erg mooi. Haar strakke lijnen, warme kleuren en de doordachte manier waarop het werk is opgebouwd spreken mij aan. Wij hadden een aantal werken van haar op voorraad, maar veel daarvan werd snel verkocht. Blijkbaar ben ik niet de enige die van haar gecharmeerd is. Redenen genoeg om een blog aan haar te wijden.
Rust en eenvoud in het werk van Lou Loeber
De schilderijen, linosneden en lithografieën die zij maakte zijn gestileerd, goed doordacht. Ze geven mij een gevoel van rust, vergelijkbaar met een ruimte die helemaal volgens feng shui is ingericht. Het is geen kunst die kriebelt of je een ongemakkelijk gevoel geeft. Dat was ook niet haar bedoeling. Ze wilde mooie dingen maken en mensen de wereld om zich heen op een andere manier laten bekijken.
Ik wilde meer over haar te weten komen en dat is tegenwoordig makkelijk met Google en Internet. Er komt een beeld naar voren van een wat verlegen, intelligente en consciëntieuze dame die het zich kan veroorloven om voor khaar leven aan kunst te wijden en bovendien een socialistisch ideaal uitdraagt. Iemand die nadenkt over wat ze doet en haar werk pas kwalificeert als ‘goed’ als het inderdaad helemaal perfect is.
Ontwikkeling van Lou Loeber
Van figuratief werkend wordt ze, beïnvloedt door onder andere Mondriaan, De Stijl en Bauhaus, steeds abstracter. Interessant vind ik dat ze het toch belangrijk vond dat mensen haar kunst nog begrepen, dat het onderwerp steeds herkenbaar moest blijven. Ook de regels van Mondriaan wat betreft primaire kleuren interpreteerde zij op haar manier, werkbaar en aantrekkelijk. Als kunstenaar werd ze niet echt gezien, lijkt wel. Ik vraag me af in hoeverre dat ook met haar persoon te maken had: als ze een extraverte, flamboyante vrouw was geweest, had men er dan meer aandacht aan geschonken? Of was haar werk dan ook anders geweest?
Steeds dieper gravend in wat ik kon vinden, bemerkte ik een vreemd fenomeen: in alle literatuur is het uitgangspunt dat de Grote Schilders de minder bekende schilderes hebben beïnvloed. En naarmate ik meer over haar te weten kwam, werd die vraag steeds relevanter.
Wie beïnvloedt wie in de kunst?
Het deed mij denken aan de situatie waarin ik mijn oplossing van een organisatieprobleem deelde met mijn manager. Tijdens het gesprek stuitte ik op weerstand. Maar drie dagen later hoorde ik mijn eigen woorden en oplossing weer terug in het managementoverleg, uitgelegd door dezelfde manager. De jaren hebben mij geleerd om oprecht blij te zijn dat mijn manager zo verstandig is. Ik denk ook zeker te weten dat die manager niet het gevoel had dat hij door mij werd beïnvloed. In zijn memoires zal ik hoogstwaarschijnlijk niet vernoemd worden.
En hoe is dat voor Lou geweest? Ze heeft gereisd en veel met mensen gepraat. Er is gediscussieerd op de academie en bij andere gelegenheden. Zij was zo eerlijk om te vertellen dat ze beïnvloed werd door het bestuderen van het werk van onder andere Mondriaan, Le Corbusier en Kandinsky. Maar ze was ook actief lid van de Socialistische Kunstenaars Kring, net als grafisch ontwerpster Fré Cohen en de beeldhouwer Hildo Krop. Zouden die personen niet net zo goed van invloed geweest zijn? En vooral: in hoeverre zou haar werk en haar denkwijze van invloed geweest kunnen zijn op anderen?
Feit blijft dat ik het mooi werk vind en dat ik denk dat het een leuk mens geweest moet zijn, die mevrouw Loeber. Vanaf 10 juni tot en met 2 juli is bij Kunstaandedijk in Kortenhoef een tentoonstelling van haar werk te zien.
Meer lezen over Lou Loeber: Grietje Hoogland heeft een interessant essay geschreven waarin ze het werk van Lou Loeber naast dat van Bert van der Leck plaatst: https://grietjehoogland.wordpress.com/portfolio/lou-loeber-en-bart-van-der-leck-essay/
Werk van Lou Loeber is te koop bij Dert: https://www.dertnijlandfinearts.nl/schilderkunst/familie-haas
Jacqueline Nijland-Potter schrijft over de belevenissen in de kunsthandel van Dert Nijland Fine Arts. Haar echtgenoot Dert Nijland adviseert over kunst en koopt de kunst in. Door samen de inkopen te beschrijven en achtergrond-informatie van de kunstwerken en over de kunstenaars te zoeken, leert Jacqueline steeds meer over kunst.
Terug